سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از امام رضا علیه السلام پرسیده شد : آیا مردم می توانند پرسیدن از چیزی را که بدان نیاز دارند واگذارند؟ فرمود : نه . [یونس بن عبدالرحمان از برخی یارانش]
سن ایچ
 || مدیریت  ||  شناسنامه  || پست الکترونیــک  ||  RSS  ||
خوان مارتین و سوئیت اندلوسی شماره یک

محمد اسکندری :: چهارشنبه 87/1/21 ساعت 1:0 عصر


JUAN MARTIN
خوان مارتین، آموزش گیتار فلامنکو را در زادگاه خود آندلس در جنوب اسپانیا شروع کرد. دوران نوجوانى را در فستیوال هاى محلى به نواختن گیتار یرداخت و دانش و مهارت خود را در اصول نواختن گیتار فلامنکو گسترش داد. او به صورت حرفه اى نواختن گیتار را در مالاگا آغاز کرد که یکى از مراکز قدیمى فلامنکو به شمار مى رود. وى در هجده سالگى به مادرید رفت و در آنجا تجربیات بسیاری از خوانندگان و نوازندگان بزرگا فلامنکو کسب کرد و به شدت تحت تأثیر نوازندگى «نینو ریکاردو» قرار گرفت و همین اجراى قطعات، زمینه های اولی? فعالیت او را در تنظیم قطعات فلامنکو فراهم ساخت و او را به شهرت جهانى رساند. در سال 1978 اولین متد خود را تحت عنوان (متد نواختن گیتار فلامنکو) منتشر کرد. بعد از این متد و جند کتاب دیگر در سال 1991 آلبوم وی با نام «آندولسى» روانه بازار شد که با فروش خوبى روبرو گردید. وی در کنار این فعالیت ها تکنوازى های زیادى اجرا کرد که از مهمترین آنها دوبار براى «فستیوال جاز مونترو» و دو مرتبه برای «فستیوال فلامنکو» بود که باعث محبوبیت بیشتر وى شد. در سا 1992 گروهى از خوانندگان و ستارگان فلامنکو را در یک تور مسافرتى به انگلستان همراهى کرد. در حقیقت تمایل به ارتباط با گروه فلامنکو و در خواست عدهء کثیرى از هنرجویان گیتار فلامنکو او را به سمت ساختن آلبوم «سوئیتهای آندولسی» و نگارش کتاب مربوط سوق داد. وى همجنین تا سال 1993 یازده آلبوم دیگر را بکارهاى خود اضافه کرد که از آثار یر طرفدار فلامنکو محسوب مى شوند. بدون شک خوان مارتین یکى از جهره هاى نافذ گیتار فلامنکو در جهان بشمار میرود که با نوازندگى دلنشین خود علاقمندان را مسحور میسازد.

توضیحاتى در مورد قطعات این آلبوم

EVOCACION
آغاز حرکات و نهضت های بوجود آمده در فلامنکو و نت های گیتار، تغییرات صورت گرفته در اسیانیا را به یاد مى آورد. زمانیکه ارتش اسیانیا در سال 711 بعد از میلاد از آفریقاى شمالى باز مى گشت. برخى از قطعات فلامنکو مانند: قطعه (Evocacion) از نام رهبران این گروهها گرفته شده بود.
اجرای قطعه:
سیم ششم در این سبک روى نت D تنظیم مى شود. قطعه با شکلى آزاد آغاز مى شود و تکنیک لگاتو (Ligado) در آن نقش بسزایى دارد. نواختن نت های گیتار در ابتدا کمى مشکل به نظر مى رسد ولى بعد از مدتى انگشتان براحتى حرکت مى کنند. در چنین قطعه آزادى که وزن و ریتم مشخصى ندارد، زمان هم در نوشتن و شکل نت هاى موسیقى آنچنان نقشى ندارد. گوش کردن به قطعه فوق در درک آنجه این جا گفته شد مؤثرتر خواهد بود. در صفحه دوم به ریتم منظم- تغییر کرده و تا پایان قطعه ادامه مى یابد. نوازندگانى که عادت به نواختن قطعه هاى کلاسیک دارند مى توانند گُلب (Goip) را از قطعه حذف کنند.

LA FERIA
در سال 1492 که فردیناند و ایزابلا مهاجمان را از اسیانیا خارج ساختند، در آن زمان کریستف کلمب خود را براى کشف قاره جدید آمریکا از ساحل غربى آندالوکا آغاز کرد. این سفر او یک ارتباط فرهنکى بین آمریکا و اسیانیا ایجاد کرد. این ارتباط تاثیر خود را بر موسیقى فلامنکو گذاشت. ریتم هاى موجود در آمریکای جنوبى به اسیانیا باز گشتند و جذب موسیقى فلامنکو شدند و البته تغییرى در ماهیت آنها بوجود آمد ولى فضاى فرهنگى آمریکاى جنوبى همچنان در آنها حفظ شد که نمونه آنها را در سبک رومبا (Rumba) مى توان دید که امروزه سبک بسیار مرسوم و متداولى است.
اجرای قطعه:
در اجراى این قطعه شش سیم گیتار در کوک اصلى خود تنظیم مى شود. یعنى بدون تغییر دادن کوک گیتار سجیلا (Cejilla) یا کاپونبد در فرت دوم گیتار قرار مى گیرد. قطعه با ریتم مخصوصى آغاز مى شود که از ویژ گیهای لغزشى خاص خود برخوردار است در هشت ردیف اول، سیم ها بوسیله انگشتان دست چپ نواخته مى شوند که این اجرا ارزش و صدای زیادى را تولید مى کند. حالات وضعیت انگشتان دست چپ در نت ها نشان داده شده است و تغییر در وضعیت دست سبب ایجاد صداى آم مى شود. این قطعه شامل ضربات آلزاپوا (Aiza Pua) مى باشد که باعث از بین بردن صداهای کوتاه خارج شده از سیم ها مى شود.

ALBORADA
با ادام? نوع دیگری از سبک های موجود با نام (Deidegrelta)، خوان مارتین به تنظیم میلونگا (Milonga) اقدام کرد که یک موسیقى نوستالژیک غم انگیز را به همراه خود دارد. عنوان این مطلب «سییده دمان» است.
اجراى قطعه:
اکثر بخش های این قطعه توسط تکنیک آرپژ اجرا مى شود. در این شیوه و روش قطعات کوتاهى با ریتم و وزن رومبا (Rumba) وجود دارند. این قطعه با یک آراستر (Arrastere) یایان مى یابد که در واقع با ضرب? انگشت سوم دست راست در امتداد سیم ها به سمت نوازنده انجام مى شود.

GITANOS
موسیقى فلامنکو با این نسخه جدید از یک بولریاس (Bulerias) که فضایى مدرن دارد حیاتى دوباره یافت. این نوع از موسیقى بوسیله اِل ملیزو (Elmellizo) اجرا شده است.
اجراى قطعه:
این قطعه بر اساس ملودى هاى فلامنکو ساخته شده است و از سبک مورون (Moron) پیروی مى کند. البته نوازندگان سنتى در اکثر موارد بخش هاى طولانى رسگوادو را از آن حذف مى کردند. چون ضرباتى را در قطعه ایجاد مى کرد و به جاى آن از ضربات کوتاه تر استفاده مى کردند. کل قطعه دقیقآ طى دوازده ضرب آهنگ تکرار مى شود که ممکن است در بعضى از جاها مجموعه ضربات مشخص نباشد. یکى از خصوصیات ویزه سبک مورون (Moron) به کار گیرى انگشت شست دست راست مى باشد که صدایى با نواختن لبه شست دست راست و ناخن ایجاد می کند و این صداهاى ایجاد شده با فاصله کوتاهى از یکدیگر با حرف P در بین آنها نشان داده مى شود.

منبع: کتاب سوئیتهای اندلوسی، خوان مارتین



 توجه : پسورد فایلهای زیپ، www.harmonia.ir می باشد.

Title

Run Time

File Size (KB)

Download

1   Suite I: Evocacion de la Invasion Arabe Ad 711 7:32 3,485

2

  Suite I: La Feria 3:00 1,382

3

  Suite I: Alborada Milonga Contemporanea 5:06 2,373

4

  Suite I: Gitanos 3:19 1,527

نوشته های دیگران()

عود بغداد - نصیر شمه

محمد اسکندری :: چهارشنبه 87/1/21 ساعت 12:59 عصر

با اینکه در در نوازندگی عود سر رشته ای ندارم، اما در مقایسه با شیوه نوازندگان ایرانی این ساز، از قبیل آقای فیروزی و بهروزنیا که ساز آنها را زیاد شنیده ام، چیزی که در این آلبوم نواخته شده واقعاً من را شگفت زده کرد. این موسیقی با اینکه حاصل ذوق یک موزیسین عراقی است، به راحتی  نمی توان آن را در دره موسیقی شرقی و خصوصاً موسیقی کشورهای عربی طبقه بندی کرد. چون تکنیکهای نوازندگی گیتار کلاسیک و فلامنکو مانند strumming، در این اثر بخوبی مشهود است.
به گفته آقای نصیر شمه، هرکدام از قطعات داستانی در مورد خاطرات جنگ خلیج پشت خود دارد. بطور مثال قطعه آخر این آلبوم، «الامیریه»، در باره بمب باران یتیم خانه ای در امیریه عراق می باشد. که بدون شک متعلق به سنت بین اللملی موسیقی اعتراض می باشد. آیا هیچ کس آهنگ Star Spangled Banner جمی هندریکس را که در طول جنگ ویتنام می نواخته را شنیده؟ در این قطعات موسیقی تلاش می شود از افکت صوتی ساز برای رساندن حالت ترس استفاده شود که در آوردن صدای آمبولانس با عود در این قطعه بسیار قابل توجه می باشد.
بهرحال حتی بدون توجه به جنبه های اعتراض آمیز، از موسیقی آن به تنهایی می توان لذت فراوان برد. این سی دی از طریق مربی سه تارم به دستم رسید. به گفته ایشان این سی دی حاوی نکات فنی فراوانی است که حتی در کلاسهای دروره عالی نوازندگی سازهای ایرانی تدریس می شود. بهرحال چون این موسیقی را به لحاظ فنی نمی توان جزو سبک خاصی طبقه بندی کرد و از طرفی به نظر من به موسیقی فلامنکو شباهت زیادی دارد، آن را در بخش موسیقی فلامنکو طبقه بندی می کنم.

برای اطلاعات بیشتر درباره این هنرمند http://en.wikipedia.org/wiki/Naseer_Shamma را ببینید.
سایت شخصی نصیر شمه: http://www.naseershamma.com


 

Title

Time

File Size (KB)

Link

1 Min Adh-Dhâkira/Mémoires 8:55 4,119

2

Qissat Hubb Sharkiyya/Une Histoire d"Amour Orientale 7:50 3,615

3

Nasamat "Adhba/Douces Brises 5:21 2,479

4

Sukûn Al-Layl Fî Baghdad/Nuit Calme à Baghdad 8:42 4,031

5

Min Ashur Ila Ishbiliya [From Assur to Seville] 5:24 2,494

6

Salât Bâbiliyya/Prière Babulonienne 5:50 2,681

7

Ughniya"irâqiyya/Chanson Irakienne 7:47 3,583

8

Hiwâr Bayn Al-Mutanabbi Was -Sayyâb/Dialoque Entre Deux Poètes 7:40 3,546
9 Al-Amiriyya/L"Abri d"Al-Amiriyya 15:16 7,094

نوشته های دیگران()

گروه کامبائو و سبک فلامنکو چیل

محمد اسکندری :: چهارشنبه 87/1/21 ساعت 12:58 عصر

گروه کامبائو
اعضای گروه:
ماریا دل مار رودریگوئز (لا ماری)
اِدواردو کازان (اِل اِدی)

پدیدار شدن گروه «کامبائو» بیشتر بصورت یک غافلگیری بزرگ بود. در میان تمامی انواع موسیقی تلفیقی، نوعی خاصی که این گروه «مالاگایی» ارائه کرده بسیار جسورانه است. صدا و فرمهای فلامنکو به همراهی موسیقی الکترونیک محصول کار آنهاست. این سبک منحصر به فرد که به Flamenco chill مشهور شده، هیچ کس نمی تواند فکرش را کند که از چه عناصر دم دست و راحتی تشکیل شده. و گذشت زمان حقانیت آنها را ثابت کرده است؛ بعد از سالها فعالیت، در حالی که دیگران عقب افتاده اند تعداد آلبومهای flamenco chill پیوسته در حال افزایش است. کامبائو در معدود گروههای است که توانسته به یک موسیقی تلفیقی دست یابد که هارمونیک و هماهنگ است.
اسم کمبائو از نام خیمه هایی گرفته شده که توسط مردم سواحل آفتابی بطور ابتدایی و سریع برای محافظت از آفتاب و باد برپا می شوند. این گروه به صورت سه نفره فعالیت خود را آغاز کرد: «لاماری»، «اِدی» و «دانی». باهم سه نفره در یک البوم دو CD که به همراهی هنرمندان مختلف اجرا شده بود حضور داشتند. این آلبوم با عنوان flamenco chill در سال 2002 توسط کمپانی سونی منتشر شد. این آلبوم که 8 آهنگ از کمبائو در آن جای داشت 90،000 نسخه فروش کرد. که البته در این زمان خبری از عنوان گروه کمبائو روی label آلبوم نبود.
در سال 2003 اولین آلبوم متعلق به خود گروه یعنی "Endorfinas en la mente" پدیدار شد. این آلبوم در بیش از 20 کشور منتشر شد، که حدود 80،000 نسخه فروش کرد و جایزه Premio Ondas را برای بهترین خلاقیت موسیقیایی دریافت کرد. بعد از آلبوم "Pokito a poko" در سال 2005 «دانی» گروه را ترک کرد، اما «لا ماری» و «اِل اِدی» به خلق فضاهای احاطه کننده ای که از ابتدا نیز با اقبال خوبی روبرو بود ادامه دادند.
با همراهی صدای امواج، ماسه های نرم، دوستان و موسیقی، «کامبائو» (سایه بان) دیگر تنها یک فضای موقتی که از گلیم و متکا روی ساحل برپا شده و با شعله های آتش روشن شده نیست، بلکه جایی است که خوشی ساده و زنده بودن تنها چیز مهم است.
با انتشار اولین آلبومشان Flamenco Chill، کامبائو به یکی از موفق ترین گروهها تبدیل شد. ترکیب آرامش (chill out) و فلامنکو (famenco) باعث سوق به سمت یک مفهموم موسیقیایی شد که هم اسپانایی و هم جهانی است.
در سومین آلبوم گروه، Pokito a Poko، صدای لاماری به آرامش و وقار موجود در ریتمهای کامبائو اضافه شده است، که اشتیاق را به کلمات القا می کند، اشتیاق یک امید متقاعد. او می گوید: «من نمی خواهم با ترسهایم زندگی کنم، من ترجیح می دهم که تسلیم رویاهایم شوم.»
موسیقی chill out (آرامش بخش) با انواع دیگر موسیقی الکترونیک این تفاوت را دارد که سعی نمی کند به ریتمهای نشئه کننده و یا گوشخراش دست پیدا کند؛ بر عکس این موسیقی با تمپوی آرام اجرا می شود؛ درست بر خلاف خصوصیات دیوانه وار و سرگیجه آور زندگی شهری در جامعه جهانی امروز.
از بخت مساعد ترکیب احساسات شدید، حرارت فلامنکو، بولریاس، تانگوس، رومباس، و موسیقی الکترونیک آرامبخش، کمبائو را نتیجه می دهد.
برای این گروه دوستان و هنرمندان موسیقی «زنده بودن و همانطور که باید باشد پروش و تکامل، رشد و وفق دادن خود با محیط» است. چیز جالب در باره طرح پیشنهادی آنها پیوند هماهنگ سنت و ابتکارات تکنولوژیک است، در حالیکه کلمات یک فضا از تطهیر موسیقایی را ایجاد می کنند.
کامبائو، علاوه بر یک موسیقی، یک مانیفست میل به زندگی با معنی در میان دیگر مردم بودن و برای دیگر مردم بودن است، زیرا «انجام دادن کارها فقط به منظور خود آنها ارزش ندارد.»


توجه : پسورد فایلهای زیپ، www.harmonia.ir می باشد.


Title

Run Time

File Size (KB)

Download

1 Mi primo Juan 03:05 1,436

2

Pokito a poko 03:27 1,620

3

Ulere 04:31 2,108

4

Camino interior 04:20 2,016

5

Roe por la escalera 04:10 1,942

6

Dibujo en el aire 04:36 2,152

7

Como la luz 04:04 1,895

8

Sueno y muero 03:47 1,759
9 Como lo siento 03:21 1,570
10 Chicuelo 04:04 1,896
11 Te la creio tu 03:25 1,551

نوشته های دیگران()

نت و ریتم خوانی در فلامنکو

محمد اسکندری :: چهارشنبه 87/1/21 ساعت 12:55 عصر

در کلیه مثالهای اخیرالذکر ، کسر میزان 4/4 بود . این کسر میزان بیشتر مـورد استفـاده قرار می گیرد و عموماً بصورت حرف C بزرگ لاتین ، بجای کسر متعارفی در ابتدای میزان نمایش داده می شود .



کسر میزان4/3 بیانگر وجود 3 ضرب در هر میزان است ، مانند والس . البته یک میزان سه ضربی می تواند بصورت 8/3 نیز باشد .با این تفاوت که ارزش نت در هر ضرب معادل یک چنگ است .

 

هر میزان شامل 3 ضرب به ارزش یک نت سیاه     

 

هر میزان شامل 3 ضرب به ارزش یک نت چنگ  

 

 

گاهی اوقات برای ساده تر شدن نت نویسی از کسر میزانهای متفاوتی استفاد می شود . به عنوان مثال گاهی در ریتم بلوز و شافل Shuffle  از کسر میزان 8/12 استفاده می کنند که القا کنندة یک حس سه بر دوی قوی است .

 

 

 

در کسر میزان 8/12، عدد بالایی (صورت کسر) بیانگر تعداد 12 ضرب در هر میزان است و عدد پایینی ارزش زمانی هر ضرب (چنگ) را مشخص می کند . در مثال قبل ، دوازده نت چنگ را با هم می بینید . ولی بنظر می رسد که در حقیقت یک میزان 4/4 است با تعدادی سه بر دو . در اینجا باید از کاربرد عدد 3 کوچک روی دسته نتهای سه تایی خود داری کرد . در یک میزان 4/4 که تقریباً همه شواهد بر کار برد سه بر دو دلالت می کنند ، می توان کسر میزان را به 8/12 تبدیل کرد . به هر حال دربقیه قطعات باید حتماً بوسیله عدد 3 کوچک روی دسته نت ها ، سه بر دو بودن آنها بوضوح مشخص شود؛ زیرا دسته نت ها ممکن است بیش از یک ضرب را شامل شود . به مثالهای زیر دقت کنید .

 

 

 

 

در مثال قبل کسر میزان 4/4 با دسته های متصل به هم نت ها نشان داده شده است . علامتی که بر روی شمارة «دو ، و»  می بینید ، یک سکوت چنگ است که ارزش زمانی آن به اندازه نصف یک ضرب می باشد . ضرب سوم ، نتهای سه لاچنگ دارد که باید مانند یک تریپله  ( سه و آ ) نواخته شود . اما آنچه که در بالا آوردیم را می توان بصورت زیر نیز بیان کرد :

 

 

توجه کنید که چگونه اولین دسته سه تایی نت های چنگ به هم متصل شده اند ، ولی آخرین آنها روی ضرب 2 آغاز می شود ، دقیقاً مانند مثال اول .

نتهای ضرب سوم درست مانند ضرب اول هستند ولی در اجرا متفاوتند . بدین صورت که آن سه نت را (همانطور که قبلاً گفتیم) با یک خط منحنییا براکت مشخص می کنیم . این علامت در مورد دیگر دسته نت های متصل به هم از قبیل دولا چنگ ها ، پنج بر دو ، سه بر دوی مضاعف و هفت بر دو نیز باید بکار رود .

 

»» 12 نت های نقطه دار و خط اتحاد) Tie (

 

وقتی که بخواهیم یک نت اجرا شده مدت زمان بیشتری کشش داشته باشد ( اجرای آن نت طولانی تر شود ) ، دو راه در پیش رو داریم . راه اول این است که از یک خط منحنی بنام خط اتحاد استفاده کنیم . این خط روی دو نت هم صدا قرار می گیرد و ارزش زمانی آن را دو برابر می کند . راه دیگر آنست که از نقطه استفاده کنیم ( همانطور که در شمارة 9 گفته شد ) .

 

 

 

ببینید که در اولین میزان چگونه بر کشش ( ارزش زمانی ) نت سوم افزوده ایم . خط منحنی همان خط اتحاد است و بر افزایش یافتن ارزش زمانی نت مزبور دلالت دارد (در اینجا فقط اولین نت چنگ نواخته می شود و سکوت در نتیجه ادامه یافتن صدای این نت بوجود می آید) . در میزان سوم ، دیگر احتیاجی به استفاده از خط اتحاد نداریم . زیرا کشش مورد لزوم با نقطه دار شدن نت بدست آمده است ( یک نت سیاه نقطه دار معادل سه نت چنگ است ) . در نت نویسی برای گیتار ، خط اتحاد جهت نمایش تکنیک های اجرای نت بصورت لگاتو یا چکشی نیز استفاده می شود . در این صورت با توجه به اینکه روی دو نت غیر همصدا واقع می شود ، خط اتصال نام می گیرد . طبیعی است که خط اتصال خاصیت افزایش کشش را ندارد .

 

»» 13 سکوت) Rest (

 

در اینجا در مورد علائمی صحبت می کنیم که نامشان سکوت است و بیانگر لحظاتی هستند که هیچ نتی اجرا نمی شود و مکثی برقرار است . لحظات بی صدا . در زیر این متن شما می توانید علامت هر سکوت را که در پایان هر میزان آمده مشاهده کنید . توجه داشته باشید که سکوتهای چنگ و دولاچنگ و سه لا چنگ همانند معادلشان به ترتیب با یک و دو و سه قلاب مشخص می شوند .

هر سکوت در حقیقت باعث کاهش ارزش زمانی ضرب در یک میزان می شود . بخاطر داشته باشید که هر میزان از چهار ضرب تشکیل می شود . در نظر بگیرید که مجموع ضربهای کامل و کسری ، باید معادل 4 باشد . بطور مثال ، آخرین میزانی که در شکل زیر دیده می شود بدین صورت است :

 

4 = 8/1 + 8/1 * 3 + ( 2/1 + 1 ) + 2

 

از اینکه نت ها نقطه دار یا بدون نقطه اند اطمینان حاصل کنید تا در شمارش دچار مشکل نشوید .

 

 

 

»» 14 تشخیص الگوهای برابر و نابرابر

 

مثالهای زیر برای مقایسة راههای بخش بندی یک ضرب ارائه شده است . در سمت چپ ، تمام قسمتها با هم کاملاً برابرند و در سمت راست ، این بخش بندی طوری انجام شده است که با وجود اینکه شمارة نت ها یکسان است ، ولی اندازه هایشان برابر نیست . ضمن اینکه هر دو الگو صدای مشابهی تولید می کنند . این موضوع برای هر نوازنده و رقاص در فلامنکو بسیار مهم است که قادر به درک الگوهای برابر و نابرابر باشد .

در اینجا ، حروفی را برای شمارش در نظر گرفته ایم ، ولی به خاطر داشته باشید که سرعت اجرا در مورد سه بردو و سه بردوی مضاعف با هم فرق می کند . یعنی حروف « و » و « آ » با کششهای متفاوتی اجرا می شوند . به همان ترتیب که نتهای معادلشان ، یعنی چنگ و دو لاچنگ دارای ارزش زمانی متفاوتی هستند (باز هم متذکر می شویم که نت در سه بردو به بخشهای 3/1 ضرب و در سه بردوی مضاعف به بخشهای 6/1 ضرب تقسیم می شود ) . این موضوع ، تفاوت بین سیستم بخش بندی دوتایی و سه تایی را آشکار می کند . حروف نشان داده شده فقط برای یک ضرب هستند . ولی در طول یک میزان سه یا چهار ضربی نیز می توانند تکرار شوند .

اگر شما ضرب خوانی را با صدای بلند انجام می دهید ، باید حروف داخل پرانتزها را بدون تلفظ و در دلتان (یا با صدای بسیار آهسته) بخوانید ، یعنی جای آن را با سکوت پر کنید .

بخاطر داشته باشید که تمامی مثالهای زیر فقط برای برخی از وزنها از قبیل 4/2 ، 4/3 و 4/4 مناسبند . یعنی درمواردیکه هر ضرب یک نت سیاه است . و .......................... موفق باشید!

 

 


نوشته های دیگران()

روش کوک سیم های گیتار

محمد اسکندری :: چهارشنبه 87/1/21 ساعت 12:46 عصر

برای کوک سیم های گیتار یک روش ساده رو بهتون پیشنهاد می کنم (که متداول ترین روش کوک کردن گیتار هم هست). البته به تازه کارها توصیه میکنم از کسی کمک بگیرن چون برای کوک کردن گیتار باید گوشتون تا حدودی قوی شده باشه. خُب. . . شروع می کنیم:

 

1- برای کوک کردن سیم اوّل بهتره از یک ساز کوک شده کمک بگیرید بطوریکه نت mi رو از اون ساز به صدا در بیارین بعد سیم اوّل گیتارتون رو طوری کوک کنید که دست باز اون با نت mi اون ساز هم صدا بشه. . . امّا اگه ساز کوک شده ندارین سعی کنین سیم اوّل رو تا جایی که امکان داره سفت کنین (البته مراقب باشین که پاره نشه)

 

2- خُب. . . از این به بعد دیگه کار راحت میشه. . .بعد از کوک کردن سیم اوّل با انگشت پرده ی پنجم از سیم دوم گیتار رو بگیرین و سیم دوم رو طوری تنظیم کنین که پرده ی پنجم اون با دست باز سیم اوّل همصدا بشه.

 

3- بعد انگشتتون رو روی پرده ی چهارم سیم سوم بذارین و سیم سوم رو طوری کوک کنین که پرده ی چهارمش با دست باز سیم دوم همصدا بشه.

 

4- حالا نوبت میرسه به سه سیم فلزی. . . (توجّه کنین که کوک کردن سیم ها فلزی از اونجایی که ته صداشون زنگ داره-بخصوص تو گیتارهایی که تازه خریداری شدن-به مراتب از سیم های استیل سخت تره!)انگشتتون رو بذارین رو پرده ی پنجم سیم چهارم و طوری سیم چهارم رو کوک کنین که پرده ی پنجمش با دست باز سیم سوم همصدا بشه.

 

5- پرده ی پنجم از سیم پنجم رو هم با انگشت بگیرین و سیم پنجم رو تنظیم کنین طوریکه پرده ی پنجم اون با دست باز سیم چهارم همصدا بشه.

 

6- حالا انگشتتون رو بذارین رو پرده ی پنجم سیم ششم و طوری سیم ششم رو کوک کنین که پرده ی پنجمش با دست باز سیم پنجم همصدا بشه.

 

تأکید می کنم که تشخیص همصدایی کار خیلی ساده ای نیست و برای اجرای این روش باید گوشتون رو تا حدودی تقویت کنین . . . یه نکته هایی تو کوک کردن گیتار هست که بد نیست بشنوین:

 

» این روش برای تقویت گوش هم بد نیست. توصیه می کنم بهش عمل کنین چون بعد از یک یا دو ماه گوشتون حسابی تقویت میشه و سرعت کوک کردنتون هم خیلی بالا میره. برای تمرین بهتره خودتون در روز چند بار کوک گیتارتون رو بهم بریزین و دوباره کوکش کنین. شاید روزای اوّل نتونین درست انجامش بدین یا ببینین با اینکه اجراش کردین ولی گیتارتون هنوز کوک نیست امّا مطمئن باشین که بعد از چند وقت تمرین این روش حسابی دستتون میاد و میتونین هر گیتاری رو در کمترین زمان کوک کنین.

 

» اگه برای کوک کردن گیتار از دیاپازون مخصوص گیتار استفاده میکنین باید صدای هر سیم گیتار رو نسبت به صدای دیاپازون یک اکتاو بم تر کوک کنین چون نت های ساز گیتار اصولآ یک اکتاو بم تر از نت های نوشته شده صدا میدن (بطور مثال نت دست باز سیم اوّل در اصطلاح اَکوستیکی صدا mi2 میده در حالیکه روی حامل این صدا در محلّ mi3 نوشته میشه) در غیر اینصورت به سیم های گیتارتون فشار میاد.

 

» اگه گیتارتون رو تازه خریدین بطور معمول بعد از هر یک ساعت نوازندگی کوک سازتون در میره (بخصوص کوک سیم های فلزی) و باید دوباره کوکش کنین. این وضعیت حدودآ یک ماه ادامه داره تا وقتیکه سیم هوا بخوره، توصیه می کنم تو این مدت برای کوک کردن گیتارتون حتمآ از دیاپازون استفاده کنین تا وقتی که گوشتون قوی بشه


نوشته های دیگران()

کوک سیم های گیتار به وسیله ی نرم افزار Mini Tuner

محمد اسکندری :: چهارشنبه 87/1/21 ساعت 12:45 عصر

 

Mini Tuner یکی از ساده ترین برنامه ها برای تنظیم کوک گیتار و یا هر ساز دیگه ایه که کار کردن باهاش خیلی راحته. سعی می کنم همه ی قسمت های این نرم افزار رو به همراه طرز استفاده اش براتون توضیح بدم.

 

 خُب . . . برای شروع می تونین این نرم افزار رو از لینک زیر دانلود کنین :

 

???? دانلود نرم افزار "مینی تیونر" (Mini Tuner)

 


نوشته های دیگران()

چگونه گیتار دست بگیریم

محمد اسکندری :: چهارشنبه 87/1/21 ساعت 12:42 عصر

» حالت ساز:

توصیه می کنم برای شروع کار سعی کنین بیشتر روی حالت نشسته کار کنین. روی یک صندلی که ارتفاع معمولی داره بشینین، پای راستتون رو کمی بلند کنین (یا اینکه چیزی با ارتفاع حدود 10 سانتی متر زیر پای راستتون بذارین)، گیتار رو خیلی راحت روی پای راستتون بذازین و اَروم به بدنتون تکیه بدین. دقّت کنین که ساز باید کمی به طرف بدنتون مایل باشه و بازو و اَرنج دست راست کاملآ روی بدنه ی گیتار قرار بگیرن. این روش باعث بالانس کامل ساز میشه و دست چپ میتونه راحت روی دسته ی گیتار بالا و پایین بره.

 

» حالت دست چپ:

انگشت شست دست چپ باید کاملآ پشت دسته قرار بگیره بطوریکه اگه کسی از جلو دسته ی ساز رو نگاه کنه نباید بتونه انگشت شست دست چپ شما رو ببینه ضمنآ نباید شست خودتون رو زیاد به دسته ی ساز فشار بدین چون باعث خستگی مچ دست چپ میشه.

انگشت های دیگه ی دست چپ باید به صورت چکّشی روی دسته بشینن طوریکه فقط نوک انگشت با سیم ها تماس پیدا کنه، در غیر اینصورت صدا های تولید شده تمیز و شفاف نیستند.

 

» حالت دست راست:

مضراب رو باید در دست راستتون بگیرین (با انگشت شست و اشاره) بطوریکه نوک کوچک مضراب به طرف خارج باشه، انگشت های دیگه باید به هم چسبیده و زیز انگشت اشاره قرار بگیرن.

مچ دست راستتون باید کاملآ راحت و بدون گرفتگی باشه و همچنین محلّ برخورد مضراب با سیم ها باید 3 اینچ از پل گیتار فاصله داشته باشه.

دقّت کنین که ساعد راستتون رو با اَرامش و راحت روی بدنه ی ساز بذارین و هیچ فشاری رو وارد نکنین که باعث خستگی مفرط میشه.

 

» روش مضراب زدن:

مضراب نباید نسبت به سیم ها حالت عمودی داشته باشه چون صدای تیز و نامتعارف میده امّا اگه مضرابتون رو نسبت به سیم ها مایل بگیرین صدای تولید شده صاف و شفاف میشه و تعویض سیم ها هم به راحتی انجام می گیره.

بطور کلّی مضراب زدن دو نوع متفاوت داره، مضراب رو به پایین بیشترین کاربرد رو داره و همچنین برای تعویض سیم ها استفاده میشه امّا مضراب رو به بالا زمانی استفاده میشه که نیاز به حرکت های سرعتی و نواختن چندین نت پی در پی احساس بشه


نوشته های دیگران()

روش حفظ نت ها روی دسته ی گیتار

محمد اسکندری :: چهارشنبه 87/1/21 ساعت 12:39 عصر

همونطور که می دونین حفظ کردن نت ها روی دسته ی گیتار خیلی مهمّه . . . بیشتر استادها کلّی از وقت شاگردهاشون رو برای حفظ کردن نت ها تلف می کنن و تازه بعد ار یه مدّتی هم هنرجو ها نمام چیزهایی رو که حفظ کرده بودن فراموش می کنن امّا من می خوام فرمولی بهتون اَموزش بدم که بتونین خیلی راحت و در عرض کمترین زمان تمام نت های روی دسته ی گیتار رو حفظ کنین طوریکه حتّی وقتی گیتار دستتون نیست، هر کسی نت هر فرت از هر سیمی رو که ازتون پرسید خیلی راحت و سریع جواب بدین.

برای شروع کار شما فقط باید نت های روی سیم 1 رو یه خوبی حفظ کنین یعنی هر کسی از شما 1 فرت از سیم 1 رو پرسید سریع نتش رو بگین.

 

 

 

از اونجایی که نت های سیم 1 و 6 یکی هستن پس حالا شما نت های سیم 6 رو هم حفظ هستین؛ حالا می ریم سراغ سیم های دیگه . . .

 

» سیم 2 :

نت هر فرت از سیم دو دقیقآ با نت منهای 5 یا بعلاوه ی 7 از سیم اوّل یا شش برابره (یعنی نت هر فرت از سیم دو با نت 5 فرت قبل یا 7 فرت بعد از اون، روی سیم اوّل یا شش برابره). خوب به عکس دقّت کنین تا متوجّه منظورم بشین.

 

 

 

هر کدوم از بقیّه ی سیم ها هم مثل سیم دو فرمول مخصوصی دارن که براتون می نویسم.

 

» سیم 3 :

نت هر فرت از سیم سه دقیقآ با نت فرت منهای 9 یا بعلاوی 3 سیم اوّل یا شش برابره.

 

 

 

» سیم 4 :

نت هر فرت از سیم چهار دقیقآ با نت فرت منهای 2 یا بعلاوه ی 10 از سیم اوّل یا شش برابره.

 

 

 

» سیم 5 :

نت هر فرت از سیم پنج هم با نت فرت منهای 7 یا بعلاوه ی 5 از سیم اوّل یا شش برابره.

 

 

 

» همونطور که دیدین روش خیلی ساده و راحتیه . . . در ضمن برای تمرین حفظ نت ها روی دسته ی گیتار هم می تونین از نرم افزار Fretboard Warrior استفاده کنین که براتون توی وبلاگ گذاشتم (برای دانلود Fretboard Warrior اسمش رو توی قسمت جستجو تایپ کنین یا به قسمت نرم افزار های موسیقی و گیتار از اَرشیو موضوعی برین).


نوشته های دیگران()

سلام

محمد اسکندری :: چهارشنبه 87/1/21 ساعت 12:35 عصر

آیا بنظر شما پاپ زنهای ما پاپ زن هستند.

نوشته های دیگران()

کتابها

محمد اسکندری :: دوشنبه 87/1/19 ساعت 1:6 عصر

 

Flamenco Guitar

Luici Marraccini

 

Torrente

Oscar Herrero

 

Flamenco Guitar Basic Techniques

Juan Serrano

 

Flamenco Consert Selections

Juan Serrano

 

 

Flamenco Guitar Solos

Luigi Marraccini

 

  King Of The Flamenco Guitar

Juan Serrano

 

 

Victor Monge"Serranito" In Concert

Victor Monge

(Serranito)

 

Play Solo Flamenco Guitar with Juan Martin

Juan Martin

 

Guitarra Flamenca Paso a Paso

Oscar Herrero

 

Hechizo Libro de partituras

Oscar Herrero
 


نوشته های دیگران()

<      1   2   3   4   5      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

موسیقی پاپ
تاثیر موسیقی بر شخصیت افراد
در مورد تاثیر موسیقی
مطلبی خواندنی در مورد موسیقی DNA
اموزش پیانو
انتخاب یک استاد پیانوی خوب
اصطلاحات فلامنکو
پیشگیری از وحشت و اضطراب در اجرای کنسرت
هنر فلامنکو اصیل
نینا پاستوری
برنامه دیکشنری گیتار
سلام
نت ها در ویولون
سلام
[عناوین آرشیوشده]

About Us!
سن ایچ
محمد اسکندری
Link to Us!

سن ایچ

Hit
مجوع بازدیدها: 187388 بازدید

امروز: 6 بازدید

دیروز: 16 بازدید

Day Links
سیب گندیده [79]
[آرشیو(1)]


Archive


آموزش گیتار
آموزش ویلون
آموزش ستار
متفرقه

links
محمد خوش منظر
سینا صادقی

In yahoo

یــــاهـو

Submit mail