سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از اخلاق نادان، پاسخ دادن پیش از شنیدن است . [امام صادق علیه السلام]
سن ایچ
 || مدیریت  ||  شناسنامه  || پست الکترونیــک  ||  RSS  ||
در آمدی بر قسمت آموزش

محمد اسکندری :: دوشنبه 87/1/19 ساعت 12:52 عصر

(قست دوم)

    قسمت اول                                                                                                   

انواع  نت : 

   گرد          سفید          سیاه          چنگ          دولا چنگ        سه لا چنگ

                                                                    

نت گرد:

واحد کشش در موسیقی می باشد . به این معنا که کشش زمانی نت های دیگر نسبت به این نت سنجیده می شود

نت سفید :

این نت از لحاظ زمانی 2/1 واحد کشش زمانی که همان نت گرد است می باشد

نت سیاه:

این نت از لحاظ   زمانی4/ 1 واحد کشش زمانی که همان نت گرد است می باشد . البته این نت به زبانی دیگر 2/1 کشش زمانی نت سفید می باشد

نت چنگ :

این نت از لحاظ   زمانی8/ 1 واحد کشش زمانی که همان نت گرد است می باشد . البته این نت به زبانی دیگر 2/1 کشش زمانی نت سیاه می باشد

نت دو لا چنگ :

این نت از لحاظ   زمانی16/ 1 واحد کشش زمانی که همان نت گرد است می باشد . البته این نت به زبانی دیگر 2/1کشش زمانی نت چنگ می باشد

نت سه لا چنگ :

این نت از لحاظ   زمانی32/ 1 واحد کشش زمانی که همان نت گرد است می باشد . البته این نت به زبانی دیگر 2/1کشش زمانی نت دو لا چنگ می باشد

 

 درخت نت :

 

نکته :
 
برای  کشیدن دم نت  هرگاه نت از خط سوم بالاتر بود دم آن را به سمت پایین می کشیم   هنگامی که پایین تر از خط سوم بود به سمت بالا می کشیم

 

 

میزان:

قطعه  موسیقی را به قسمت های کوچکی از لحاظ  زمان بندی تقسیم بندی می کنیم که به هر کدام از این  قسمتها میزان می گوئیم .

 

خط میزان:

خطوطی است عمود بر خطوط حامل که میزان ها را از یکدیگر متمایز می کند

دو لا خط پایان:

نشانه پایان قطعه موسیقی می باشد

                
                         دولا خط پایان


 

کسر میزان:

عدد کسری می باشد که  جلوی کلید سل قرار می گیرد . در آن صورت کسر به معنی تعداد ضربهای داخل هر میزان می باشد .

مخرج کسر نشان دهنده نوع واحد ضرب می باشد (سفید، سیاه، ،چنگ،...)

به طور مثال در کسر میزان 4/4 صورت کسر به این معناست که در هر میزان باید چهار ضرب قرار گیرد  و مخرج کسر به ما نشان می دهد که هر ضرب به شکل سیاه می باشد .

 

توضیح بیشتر:

برای  رسیدن به نت  تک ضرب عدد مخرج  کسر را مستقیما به نت گرد نسبت می دهیم  .  در این حالت  نت گرد  برابر چهار ضرب می شود . همانطور که می دانید نت سفید 2/1 نت گرد است . در نتیجه نت سفید برابر با دو ضرب می شود . این نت نت تک ضرب ما  نیست .  پس  تقسیمات را ادامه  می دهیم  .  نت سیاه 2/1 نت سفید است  .  در نتیجه برابر با یک ضرب می شود ، اکنون نت  تک ضرب که همان نت سیاه است را بدست آورده ایم . پس در میزان 4/4 چهار نت سیاه در هر میزان خواهیم داشت.


 

 

نقطه کنار نت :

نقطه کنار نت  نیمی از کشش زمانی نت را به همان نت می افزاید  . به طور مثال : نت سفید برابر دو ضرب است ، حال  اگر نقطه کنار آن قرار گیرد نیمی از کشش زمانی آن را که یک   ضرب می شود به آن می افزاید ، پس نت سفید نقطه دار برابر با سه ضرب می شود

 

           پایان قسمت دوم                                                                   
ادامه دارد                                                                                       


نوشته های دیگران()

در آمدی بر قسمت آموزش

محمد اسکندری :: دوشنبه 87/1/19 ساعت 12:50 عصر

در   ابتدا  باید گفت که هر  علمی مختصات  مربوط به خود را  دارد  .  علم مورد نظر ما یعنی موسیقی نیز از این مورد مستثنی نمی باشد علم موسیقی  علم نت خوانی می باشد  و لازمه ضروری برای هنرجویانی که پا  در  راه یادگیری  می گذارند می باشد  . ما سعی کردیم در قسمت هایی که تهیه کرده ایم این علم را به ساده ترین  زبان به هنرجویان  آموزش دهیم  .  قابل ذکر است آموزش نت خوانی درآمدی بر قسمت آموزش  سایت می باشد که پس از اتمام نت خوانی یا به  همراه آن افتتاح خواهد شد ، با  آرزوی موفقیت برای شما هنرجویان و با امید آنکه این مطالب  راهی جدید را در یادگیری در مقابل شما قرار دهد

برای دانستن جزئیات بیشتر در مورد قسمت آموزش به لینک زیر بروید

                                                                        آموزش

                                                                                 

                                                                               نت خوانی ( قسمت اول   )

 

الفبای موسیقی نت می باشد

تعریف نت:
علامتی است که بوسیله آن صداهای موسیقایی نوشته شده ، سپس خوانده و اجرا می شود

                                            برای بیان نت دو نظام وجود دارد

 

                        نظام هجایی

Do          Re        Mi        Fa       Sol        La       Si                                

 نظام الفبایی                      

   C        D          E       F        G        A          B                                    

                             سی        لا      سل       فا     می          ر        دو

خطوط حامل :

پنج    خط   موازی  و  با فاصله  معین  و  یکسان  نسبت  به  هم می با شد که  نت ها  بر روی  خطوط و ما بین خطوط قرار می گیرند و خطوط حامل را از پایین به بالا می شماریم                                                                                                     


خطوط حامل

                                                                

                       درحالت کلی نت ها به چهار صورت بر روی خطوط حامل قرار می گیرند  

 

1 پنج نت  بر روی خطوط قرار می گیرد                                                                               

2 چهار نت بین خطوط قرار میگیرد                                                                                     

3-یک نت از پایین چسبیده به خط اول قرار می گیرد

4-یک نت از بالا چسبیده به خط پنجم قرار می گیرد

 

همانطور که  در تصویر بالا مشاهده می کنید 11 نت قرار گرفته است

 

خطوط اضافه :

گستره صدایی ما بیشتر از این 11 نت می باشد که برای دستیابی به آن از خطوط اضافه کمک می گیریم

                                        
خطوط اضافه

 

کلید :

 علامتی است که سمت چپ خطوط حامل قرار می گیرد و نام و موقعیت نت را روی خطوط حامل مشخص می کند

 

انواع کلید در موسیقی:                

                            
                                    کلید سل                    کلید فا                       کلید دو

                : کلید سل

 در ساز گیتار تنها کلید سل است که کاربرد دارد

 هنگامی که این کلید اول خطوط حامل قرار می گیرد ، نتی که روی خط دوم حامل قرار می گیرد سل نام دارد

 

کشش نت در موسیقی:

به مدت زمان ماندگاری صدای هر نت کشش نت گفته می شود

 

سکوت در موسیقی :

نبودن صدا..... که معادل هر کشش نت سکوتی وجود دارد

 

ریتم :

به کارگیری انواع  کشش ها و سکوتها ( ضرب آهنگ ) به طوری که از نظر زمانی با هم هماهنگ باشند

 

ضرب در موسیقی :

واحدی زمانی در موسیقی می باشد که به کمک آن کشش ها  سوکتها را در موسیقی اجرا می کنیم .  ضرب  را  میتوانیم با شمارش  بوسیله حرکات رفت و برگشت دست یا پا نگهداریم

پایان قسمت اول
                          ادامه دارد

این  نکته قابل  ذکر است  که بخش های  مختلف  نت خوانی به صورت  کاملا ابتدایی  و در بخش بندی های متنوع  برای هنرجویان  مبتدی  آغاز شده  و تا سطح  پیشرفته  ادامه خواهد یافت  .  از  این  رو به هنرجویان مبتدی  پیشنهاد می کنیم  با دنبال  کردن بخشهای  مختلف  آموزش  و اندکی حوصله و پشتکار ، این مهم را یعنی نت خوانی را بیاموزند


نوشته های دیگران()

Palmas آشنایی با پالماس

محمد اسکندری :: دوشنبه 87/1/19 ساعت 12:49 عصر

مهمتری و در عین حال ساده ترین عامل همراهی و هماهنگی با نوسانات محرک فلامنکو ،عنصر ریتم می باشد که لازم است قبل از برداشتن گیتار با تعدادی از این ریتم ها توسط پالماس (کف زدن) آشنا شویم

پالماس یا کف زدن یکی از عناصر حیاتی فلامنکو بوده و در همراهی کردن رقصندگان و آواز خوانان و همچنین شمارش ریتم و حفظ یکنواختی آن در رقص ها بسیار بکار برده میشود . یک هنرمند خلاق که توانایی خوب کف زدن را دارد ، میتواد روال ریتمی معمولی و یکنواخت را به یک ضد ضرب(contra tempo)هیجان آور تبدیل کرده و حتی در بعضی موارد می تواند به کمک پالماس صدایی ریتمیک توسط دستانش تولید کرده و تواما با صدایی مانند(تیک)در آوردن از دهانش ، یک تکنوازی کامل ، هیجان انگیز و باور نکردنی اجرا نماید . دو نوع پالماس وجود دارد که هر کدام به طریقی خاص که در ادامه به آنها اشاره می کنیم نواخته می شوند

 

اولین پالماس(پالماس فوئترس)(palmas fuertes)نام دارد ، که معنی تحت الفظی آن( قوی و محکم کف زدن )و در واقعیت نیز این چنین می باشد . این نوع پالماس اگر دقیق و درست نواخته شود ، صدایی صاعقه مانند و گوش شکن ایجاد کرده و نواختن پی در پی و متوالی آن ، صدایی مانند صدای رگبار یا مسلسل ایجاد می کند

 

برای نواختن این پالماس ، در حالی که چهار انگشت دست چپ کاملا به هم چسبیده اند ، کف دست را به مقدار کمی قوس دار می کنیم( به  طوری که قوسی کم عمق و شبیه به یک فنجان کوچک ، در کف دست چپ ایجاد شود )انگشتان اشاره ، میانی و انگشتری دست راست نیز به هم چسبیده و سپس به صورت یک مربع ، به کل قوی ایجاد شده د کف دست چپ ضربه وارد می کنند

 

در ابتدا ایجاد صدایی قوی و بلد از این نوع پالماس ، کار آسانی نبوده و جهت نیل به این هدف ، تمرین منظم لازم است

 

 

دومین نوع پالماس ، پالماس سورداس(palmas sordas)نام دارد . این اصطلاح را می توان( کف زدن صامت و خفه شده )ترجمه کرد . جهت نواختن این نوع پالماس ، چهار انگشت دست چپ به هم چسبیده و کمی به آنها انحنا میدهیم ، به صورتی که کف دست نسبتا صاف و مسطح باقی بماند . همین عمل با دست راست نیز انجام می شود . سپس برای نواختن ، کف دو دست به هم ضربه وارد میکند به گونه ای که انگشتان دست راست بین انگشتان و شصت دست چپ جای می گیرد

 

همانگونه که بعدا متوجه خواهید شد ، نواختن پالماس سورداس به مراتب آسانتر از نواختن پالماس فوئرتس می باشد . به منظور تولید صدایی مناسب برای این نوع پالماس ( صدایی مانند تپ تپ ) نیز به تمرین منظم و مداوم نیاز است

 

هر دو نوع پالماس دارای صدا و عملکردی قوی و واضح هستند . پس از آشنا شدن با خصوصیات هر یک از آنها و درک تفاوت میان آنها از طریق گوش کردن به قطعات و همچنین تماشای کنسرت های فلامنکو ، قادر به کسب احساس لازم جهت استفاده از هر کدام از این دو پالماس خواهید بود . فقط برای دادن یک عقیده کلی ، کافی است بگوئیم که پالماس فوئرتس به صورت متوالی و پشت سر هم و به تعداد زیاد و نیز هنگامیکه تاکید بر روی حس ریتمیک است ، مورد استفاده قرار می گیرد . از طرف دیگر پالماس سورداس برای ایجاد اثرات(effects)و صداهای مخصوص به کار می رود ، که جهت همراهی کردن یک قطعه لطیف و حساس( و شاید هم غم انگیز و سنگین )گیتار و همچنین عبارات و متون آوازی کم هیجان ، به صورتی پویا تغییر می کند . این نوع پالماس معمولا برای همراهی کردن رقص پا ، به خصوص در دستگاه یا توکه آلگریاس ، یکی از دستگاههای شاد فلامنکو به کار می رود


نوشته های دیگران()

ریشه های فلامنکو (قسنت اول

محمد اسکندری :: دوشنبه 87/1/19 ساعت 12:48 عصر

فلامنکوی اولیه،همانطور که انتظار می رود، با فلامنکویی که ما می شناسیم ، تفاوتهای بسیار دارد . شروع شکل گیری هنری بنام فلامنکو را به سالهای بین قرن هشتم تا پانزدهم میلادی نسبت می دهند . در این دوره در جنوب اسپانیا در ناحیه ای بنام َاندَلُس (Andalusia) هنری خلق شد که امروزه ما بنام فلامنکو می شناسیم و جزء فرهنگ مردم آن منطقه محسوب می شود . این هنر ساختار پیچیده و عمیقی دارد که ناشی از ترکیب اجزای فرهنگی گوناگونی است . تا قرن هشتم میلادی در کلیساهای بیزانسی کوردوبا ، موسیقی و سرود یونانی با سیستم گرِگوریان (Gregorian  System) وجود داشت . در حدود قرن نهم میلادی زریاب (Zyryab) که موسیقیدان ایرانی بود و در دربار خلیفه عباسی در بغداد به سر می برد ،  به کوردوبا (Cordoba) رفت . در آنجا یک مدرسة موسیقی تأسیس کرد و در رواج و توسعة موسیقی در این ناحیه تأثیری مهم ، بلکه مهمترین تأثیر را داشت

بهرحال اصول علمی موسیقی و رگه هایی از فرهنگ شرقی و اسلامی از حدود قرن هشتم میلادی تا قرن پانزدهم میلادی ، یعنی حدود هفتصد سال که مسلمانان بر اسپانیا و پرتغال مسلط بودند ، با موسیقی و فرهنگ اندلس آمیخته شد و آن را دگرگون نمود . بطوریکه حتی پس از فتح مجدد این مناطق توسط  فردیناند و ایزابلا ( Ferdinand and Isabella ) در سال 1492 میلادی و رانده شدن مورها   (Moors) از این سرزمینها ، این تاثیرات حتی تا امروز نیز دیده می شود . این وضعیت چندان عجیب نیست ، زیرا در زمان تسلط اعراب و مسلمانان برکوردوبا ، این شهر مرکز علمی و فرهنگی و هنری و سیاسی در غرب بود

از جانب دیگر در همین دوران یهودیان نیز در اندلس حضور داشتند و با اینکه از لحاظ اجتماعی در حاشیه بودند ، ولی اصول موسیقی و آوازهای مذهبی غنی ای داشتند که به سهم خود تاثیر بسزایی در پرورش و غنای موسیقی اندلس داشت

در این میان نمی توان کولیها را نادیده گرفت ، چون مهم ترین نقش را در شکل گیری و توسعه و تداوم هنر فلامنکو داشتند. این مردم از اهالی نواحی شمال هند و پاکستان بودند که محل محل اقامتشان را ترک کردند و برای زندگی بهتر به مسافرت پرداختند . جهت حرکت این قوم ، شمالی غربی  به سمت شبه جزیرة بالکان در اروپا بود کولیها در این خط سیر در تمام اروپا پخش شدند و هر کشور و ناحیه ای مورد توجه و پسند یک گروه از آنها قرار گرفت عده ای نیز پس از سفر به شمال آفریقا و مصر، به ناحیه اندلس در جنوب اسپانیا رفتند و در آنجا سکنی گزیدندالبته برای چنین فرضیه ای هیچ مدرک مستند و قاطعی وجود ندارد .

در فرهنگ لغات کولیهای اسپانیا هیچ لغتی نیست که ریشة عربی داشته باشد . مبنای ارائة چنین نظری ، احتمال همراهی کولیها با اعراب هنگام حمله ایشان در قرن هشتم میلادی به مغرب می باشد چون هیچ مدرک مستندی جهت شفاف سازی ریشة کولیها وجود نداشت ،کولیهای مصر مدعی شدند که از تبار فراعنه هستند . این افسانه که در بسیاری از آوازهای ایشان به آن اشاره شده است ، باعث شد تا در زبان انگلیسی کولیها را Egyptians  یا  Gypciansبه معنای مصری و در زبان اسپانیایی قدیمی ، جیتانو) Gitano ( که مختصر شدة همان  Egyptian است ، بنامند


نوشته های دیگران()

با هنر و سبک فلامنکو بیشتر آشنا شویم

محمد اسکندری :: دوشنبه 87/1/19 ساعت 12:47 عصر

برای شناخت و درک عمیق هر سبکی از موسیقی شنونده در مرحله اول می بایستی با مشخصات و عناصر آن سبک آشنا باشد تا بتواند موسیقی مورد نظر خود را از انواع موسیقی متمایز سازد . ما هم در شروع مطالب خود به بررسی مختصری در رابطه با سیک فلامنکو ، عناصر این سبک و... میپردازیم

 

flamenco فلامنکو

اصل  و ریشه این سبک  از هند به جنوب اسپانیا بر  می گردد بر خلاف بعضی  از نظریات اشتباه در نزد مردم عامی  در جهان  فلامنکو  به هیچ عنوان  موسیقی  افسانه  ای  نمی  باشد  بلکه  فلامنکو  امروز هنری زنده می باشد که  از  صدها  بخش کلی و متفاوت تشکیل شده که هر کدام حال و هوا وملودی خاص خودشان را دارند
با وجود اینکه اغلب آمریکایی ها در اروپای شمالی فلامنکو را عمدتا به عنوان نوعی رقص در نظر می گیردند اما باید گفت که فلامنکو از سه عنصر اصلی تشکیل شده که هر کدام مکمل دیگری هستند

عناصر فلامنکو

رقص ( cante ) آواز ( baile ) گیتار ( toque )

در آغاز  پیدایش  فلامنکو  به  صورت  شفاهی  وجود  داشت  که  از گذشته  به صورت  نسل به نسل منتقل می شد  و  از  هنرمندی  به  هنرمند  دیگری  می رسید  تاریخ پیدایش فلامنکو به قرن 16 میلادی باز میگردد
هنرمندان  فلامنکو  از  قوم ها  و  فرهنگهای  مختلفی بودند  که قرنها در اسپانیا زندگی می کردند این قبایل شامل کولی ها ، عرب ، یهود و هنرمندان ساکن در اندلوسیا بودند.  فلامنکو  طی چند قرن در بین کولی های اندلوسیا شکل گرفت و اکثرا  از  آن  برای بیان  ، درد ، فقر و رنج زندگی استفاده می شد . آوازهای فلامنکو حقیقت های  زندگی ،  دردهای  و رنجهای  عمومی دنیا را  در ذهن مخاطب منعکس می کند . فلامنکو با گذر زمان توانست برای ابراز شادی ها نیز بکار رود و اختراع گیتار نیز در پیشبرد این صنعت همانند پیدایش رقص در اواخر قرن 18 کمک کرد .  با  وجود  اینکه هویت اصلی  این هنر ناشناخته است ، آنچه که واضح و  مبرهن است این نکته می باشد که این هنر در ساختار اولیه خود تنها به صورت آواز وجود  داشته است . با دقت در رقص فلامنکو میتوان به این نکته پی برد که هر کدام از حرکت های دست و پا در این رقص به نوعی واکنش نشان دادن به جمله یا سخنی می باشد که این جملات به احتمال بسیار زیاد همان اشعار فلامنکو می باشند ، حرکات دست  ، پا  و بازو  در رقص  فلامنکو  نشان  بارز  یک رقص هنری می باشد که هر کدام آنها بیان گر داستان و افسانه ای می باشند

تاریخ شکل گیری فلامنکو

لغت فلامنکو در زبان مردم اسپانیا به معنای طناب حلقه ای می باشد و احتمال می رود که ریشه آن در قبایل یهود باشد برخی یهودیان که اسپانیا را ترک گفتند و به فلاندرز مهاجرت کردند ، به آنها این اجازه داده شد که آهنگهای مذهبی خود را در آنجا در میان مردم بخوانند. این آهنگ ها به دستور پادشاهان فلامنکو نام گرفت و بعدها به هر کلمه یا موضوعی که مرتبط با آزادی خواهی بود لغت فلامنکو تعلق گرفت در حال حاضر مکتبهای ادبی مختلفی در این زمینه وجود دارند که مدعی این هستند که عربستان تنها کشوری است که فلامنکو در آن ریشه دارد . بر اساس گفته محققان هنرمندان اولیه فلامنکو در سال 1853 که توسط آنتونیو آلوارزcoheccion de cantes flamencos وارد مادرید شدند و در سال 1880 اولین

نوشته شد منتشر گردید .  درسال 1842  بود که  اولین کافه رقصنده ها در سویلا  افتتاح شد . در  این دوره رقص فلامنکو  توانست به نقطه اوج خود برسد و  سال ها مورد توجه عموم باشد . نیمه دوم قرن 19 یکی از بزرگترین دوره های اجرای فلامنکو بود . نقش گیتار در این دوره گسترده تر و محبوب تر شد. جنگهای داخلی اسپانیا و اروپا در سال 1940 یک دهه و دوره نا مطلوب برای موسیقی فلامنکو به حساب می آید
در طی سال های1980تا 1990 فلامنکو گرایشی به سمت سبکی بین سنتی ، جز و راک داشت .

گیتار  فلامنکو  دارای یک صدای شاخص می باشد ، گفته ها و سرنخ های  موجود  بیانگر این نکته است که  اولین  سازنده  گیتار  فلامنکو آنتونیو د تورس بوده است و این گیتار را در سال 1850 ساخته است. خصییه  اصلی  و مهم گیتار فلامنکو استفاده از چوبهای  درخت سرو اسپانیایی برای پشت و کناره های ساز می باشد

 

فلامنکو در قرن 21

 

همیشه  در  گذر  زمان  تغیرات  و  تعریفاتی  وجود   داشتند  که  آثار هنرمندان  هر  قرن  بر آنها وارد می شد و موسیقی فلامنکو هم مثال کاملی  از این نوع تغیرات است و تا به  امروز  نیز در حال تغیر و تحول بوده است  نسل های  جدید فلامنکو سبک های جز  ( jazz )  و دیگر سبکهای آفریقایی و برزیلی را با فلامنکو مدرن ترکیب کرده اند . فلامنکو  یکی از  غنی ترین و فوق العاده  ترین فرم های  موسیقی در  جهان است  و بر طبق گفته منتقدین فلامنکو اصیل و خالص هیچگاه در صنعت موسیقی و هنر کمرنگ نمیشود


نوشته های دیگران()

چهره های مطرح موسیقی

محمد اسکندری :: دوشنبه 87/1/19 ساعت 12:43 عصر


آندرس تورس سگوویا بزرگترین قدم را در راه پیشبرد گیتار برداشت

Segovia
پاکو دلو چیا از بزرگترین نوازندگان سبک فلامنکو گیتار است

Paco d.L
مسیح عطاریان
محقق ، آهنگساز ، نوازنده و مدرس رشته موسیقی و گیتار است

Masih
لیلی افشار نوازنده شهیر ایرانی بعنوان معرفترین گیتاریست زن

Lily Afshar
بی شک فرانسیسکو تارگا از بزرگترین آهنگسازان و نوازندگان گیتار است

Tarrega
اریک کلپتون از برجسته ترین نوازندگان سبک بلوز در دنیا میباشد

E. Clapton
گروه جیپسی کینگز از دو خانواده از کولی های کشور فرانسه بوجود آمد

Gipsy King
اوتمار لیبرت از برجسته ترین نوازندگان پاپ فلامنکو است

O. Liebert


نوشته های دیگران()

تفاوت های بین گیتار کلاسیک و فلامنکو

محمد اسکندری :: یکشنبه 87/1/4 ساعت 1:18 صبح

این که نمیتوان موسیقی فلامنکو را با یک گیتار کلاسیک و یا موسیقی کلاسیک را با گیتار فلامنکو نواخت ، تصوری متداول ولی نادرست است . چرا که هر دو مئل گیتار دارای سیمهای برابر و جنس یکسان (نایلونی و فلزی) بوده و هر دو به شیوه کاملا مشابه کوک(Tuning) می شوند

 

بنابراین ، مسئله عدم امکان نواختن یک سبک موسیقی با گیتار سبک دیگری نیست . بلکه بهتراست هر موسیقی را با ساز مناسب و مانوس با خودش نواخته شود ( مخصوصا موسیقی فلامنکو که با آن همه تکنیک ها و احساسات زیبا و خاص خودش ، فقط با اجرا شدن بر روی گیتار فلامنکو آن  صدا ، طنین و  لحن مخصوص  و اندوهگین خود را ایجاد می کند )

به بیان دیگر باید به دنبال سازی باشید که مناسب با سبک موسیقی مورد نظر بوده و مخصوص به آن کار ساخته شده باشد

آشکارترین تفاوت مابین این دو گیتار در رنگ پشت (Back) و پهلوهای (sides) آنها است

یک گیتار کلاسیک به دلیل جنس چوبش که معمولا زروود (Rosewood) و یا ماهوگانی ( چوب درخت ماهون آمریکائی-mahogany) است ، دارای رنگ قهوه ای تیره ای در پشت و کناره ها می باشد و نوع مرغوب این گیتار ، از چوب رزوود برزیلی (Brazilian rosewood) ساخته می شود

 

                                                                                                                                                                                                                                  گیتار کلاسیک

اما در گیتار فلامنکو این قسمتها کم رنگ تر بوده و رنگ آنها در محدوده زرد کم رنگ ( زرد کهربائی) تا نارنجی متمایل به قهوه ای ( که اخیرا مورد استفاده واقع می شود ) قرار می گیرد . نوع چوبی که در ساخت گیتار فلامنکو به کار می رود، چوب درخت سرو اسپانیائی (Spanish cyprees) است که دارای کیفیت و دوام فوق العاده بالا و ثابت بوده و رنگ آن به سفیدی می گراید

جنس چوب صفحه روئین (قسمتی که دهانه صدا بر روی آن قرار دارد) معمولا در هر دو نوع گیتار ،‌ یکسان و از جنس صنوبر (که سالها خوابیده و کاملا خشک شده) از کشور آلمان یا کانادا است

اما معیار اصلی که باعث تمایز این دو نوع گیتار می شود ، خصوصیت طنین یا رنگ صدا آنها است . یک گیتار فلامنکو دارای صدای زیر و در عین حال زبر ، خشن ، فلزی (metallic) و رخنه کننده است .

از طرف دیگر گیتار کلاسیک دارای صدای نرم ، لطیف ، دلپذیر و نسبتا بم می باشد

این تفاوتها ناشی از آن است که گیتار کلاسیک از جنس چوب متراکم تر و چگال تری ساخته می شود و همچنین ساختار داخلی (bracing) آن تفاوتهای با ساختار داخلی فلامنکو داشته و جعبه صدای آن نیز دارای ارتفاع بیشتری نسبت به گیتار فلامنکو می باشد

            گیتار فلامنکو

با توجه به همین دلایل و خصوصیات ، گیتار کلاسیک سنگین تر از گیتار فلامنکو می باشد نکته قابل توجه دیگر این که اکشن (action: فاصله بین سیم ها و صفحه انگشت گذاری) یک گیتار کلاسیک معمولا از اکشن گیتار فلامنکو بالاتر است

در گذشته تمامی گیتار ها چه کلاسیک و چه فلامنکو ، برای کوک کردن دارای گوشی های چوبی(peg: مانند گوشی هایی که در ساز ویلن استفاده می شوند ) بودند . اما امروزه با اختراع گوشی های مکانیکی استفاده شده و در ساخت گیتار فلامنکو نیز استفاده از آنها متداول و رایج شده است

از طرفی دیگر ، نوازندگان فلامنکو که به جنبه سنتی این موسیقی ارج نهاده و به آن تعصب دارند ، هنوز بر روی گیتار های فلامنکو با گوشی های چوبی اصرار ورزیده و با هرگونه بدعت و نوآوری و یا به عبارت دیگر تهاجم به قلمرو دست نخورده موسیقی فلامنکو سنتی شدیدا مقابله می کنند


نوشته های دیگران()

سلام

محمد اسکندری :: یکشنبه 87/1/4 ساعت 1:12 صبح

سایت دیگر من www.sanich2008.parsibol.com

نوشته های دیگران()

<      1   2   3   4   5      

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

موسیقی پاپ
تاثیر موسیقی بر شخصیت افراد
در مورد تاثیر موسیقی
مطلبی خواندنی در مورد موسیقی DNA
اموزش پیانو
انتخاب یک استاد پیانوی خوب
اصطلاحات فلامنکو
پیشگیری از وحشت و اضطراب در اجرای کنسرت
هنر فلامنکو اصیل
نینا پاستوری
برنامه دیکشنری گیتار
سلام
نت ها در ویولون
سلام
[عناوین آرشیوشده]

About Us!
سن ایچ
محمد اسکندری
Link to Us!

سن ایچ

Hit
مجوع بازدیدها: 187383 بازدید

امروز: 1 بازدید

دیروز: 16 بازدید

Day Links
سیب گندیده [79]
[آرشیو(1)]


Archive


آموزش گیتار
آموزش ویلون
آموزش ستار
متفرقه

links
محمد خوش منظر
سینا صادقی

In yahoo

یــــاهـو

Submit mail